De 7 eigenschappen van Sean Covey
​
Wij integreren de 7 eigenschappen in ons dagelijks schoolleven en onderwijsaanpak. Deze eigenschappen helpen kinderen zichzelf te ontwikkelen als proactieve, betrokken en reflectieve individuen:
​
-
Wees proactief: We moedigen kinderen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Ze leren plannen, doelen stellen en hun tijd effectief beheren, wat helpt bij het ontwikkelen van executieve functies zoals organisatie en initiatief.
-
Begin met het einde voor ogen: Door te werken met groeiplannen en projecten, leren kinderen doelen visualiseren en nastreven, met aandacht voor hun eigen talenten en interesses.
-
Belangrijke zaken eerst: Kinderen leren prioriteiten stellen, plannen en georganiseerd werken. Dit vormt een basis voor effectief tijdsmanagement en een evenwichtige werkhouding.
-
Denk win-win: Respect, eerlijkheid en samenwerking staan centraal. We leren kinderen empathisch luisteren en samen problemen oplossen, wat bijdraagt aan een positief groepsklimaat.
-
Eerst begrijpen, dan begrepen worden: Communicatie en empathie zijn essentieel. Kinderen oefenen luister- en spreekvaardigheden en leren het perspectief van anderen waarderen.
-
Synergie: We versterken het groepsgevoel door samenwerking en waardering van diversiteit. In projecten leren kinderen hoe ze elkaars sterktes kunnen benutten voor gezamenlijke resultaten.
-
Houd de zaag scherp: Lichamelijk, sociaal, geestelijk en emotioneel welzijn worden benadrukt. We stimuleren kinderen om een balans te vinden tussen leren, spelen en ontspannen.
​​
'Schoolwide Enrichment Model' van Renzulli
Hierbij wordt ingezet op 3 doelen:
​
-
Talentontwikkeling bij elk kind
-
Brede waaier van verdiepende verrijkingservaringen
-
Goede opvolging
Het focust op een diepe betrokkenheid van alle leerlingen door hen leuke en uitdagende leerervaringen te geven die opgebouwd zijn rond interesses.
​
Deze mentaliteit van ‘a rising tide lifts all ships’ wil alle kinderen hun niveau verbeteren door leuke en uitdagende leerervaringen aan te bieden.
​​
Het SEM bestaat uit 3 types verrijking:
​
-
Type 1: mensen in contact brengen met verschillende disciplines. Dit wordt bij ons op school vertaald door het binnenhalen van experten binnen uitzonderlijk verscheidene gebieden.
Dit type is van cruciaal belang om kinderen te motiveren en nieuwe interesses te laten
ontdekken.
​
-
Type 2: het aanbieden van materialen en methodes om de ontwikkeling van denk- en voelprocessen te bevorderen
-
Creatief, probleemoplossend en kritisch denken
-
Vaardigheden omtrent leren-leren
-
Gebruik leren maken van referentiemateriaal
-
Communicatievaardigheden aanleren (auditief, visueel en geschreven)
-
-
Type 3: de rol van onderzoeker innemen en onder begeleiding van de leerkracht een thema zelfstandig verder uitwerken. Dit leidt tot:
-
Meer betrokkenheid bij zelfgekozen thema’s/interesses
-
Hoger begripsniveau
-
Ontwikkelen van authentieke producten
-
Ontwikkelen van zelf-aangeleerde leervaardigheden en executieve functies
-
Ontwikkeling van taakgerichtheid, zelfvertrouwen en creatieve voltooiin
-
Bij de laatste stap is een publiek nodig om het eindproduct te kunnen beoordelen.
​
Lesgeven volgens het SEM volgt deze 4 principes:
​
-
Elke leerling is uniek en daarmee moet elke leerervaring nagekeken worden rekening houdend met de capaciteiten, interesses en leerstijlen van de individuele leerling.
-
Leren is effectiever wanneer leerlingen genieten van wat ze doen.
-
Leren gaat gemakkelijker en is leuker als de leerinhoud en het leerproces gebaseerd is op reële probleemsituaties.
-
Er mag een formele instructie gegeven worden bij het lesgeven, maar het belangrijkste doel is toch om kennis en deelvaardigheden te verwerven met toepassingen die resulteren in een eigen betekenisgeving van de leerling.
"a rising tide lifts all ships"

"Bright kids go to school and never encounter anything that makes them extend effort. They grow up thinking being smart means they don't have to work very hard. The first time they encounter something difficult they think they are not smart enough"
​
Sally Reis Renzulli
Klas uniek
We kiezen om kinderen te groeperen met verschillende leeftijden door elkaar.
​
Dit om het jaarklassensysteem te doorbreken en kinderen de kennis te bieden waar ze op dat moment honger naar hebben.
​
Leren op je eigen tempo
​
Er is respect voor het leerritme van je kind. Doordat er geen jaargrenzen meer zijn, kunnen en mogen kinderen op bepaalde gebieden sneller of trager gaan. Er is meer aandacht en tijd
voor “rijping”, voor het natuurlijke groeiproces.
​
Leefwerk
​
Spel = werk leren door samen te leven, zowel buurtwandelingen, onderzoeken, praatrondes en levende taal leiden door deze mix van van leeftijden tot rijke leermomenten.
​​
Meer rollen, meer uitleggers
​
Niet enkel de leerkracht dient als rolmodel, ook de oudere kinderen doen dat. Er zijn meer “uitleggers”. En elk kind wisselt voortdurend van rol.
​
Kleine "instroom" en kleine "uitstroom"
​
Jaarlijks komen er slechts enkele kinderen bij en verlaten slechts enkelen de groep. Hierdoor krijg je een hechte groep die de klaswerking zeer goed kent en nieuwkomertjes samen
mee ondersteunt.
​
Stimuleren van sociale ontwikkeling
​
Samen leven in een groep van verschillende leeftijden is een weerspiegeling van de maatschappij en bevordert de sociale ontwikkeling. Je kind knoopt relaties aan met kinderen van verschillende leeftijden.
Leefwerk, werken in groep, discussies, zelfreflectie en medezeggenschap zijn een aantal aspecten die hierdoor sterk aan bod komen.
​
Rijke manier van leren
​
Leren gebeurt in verschillende richtingen. Jongere kinderen zijn geïnteresseerd in
hun omgeving, in wat ouderen doen, stellen voortdurend vragen, zien en
horen veel van de oudere kinderen naar wie ze opkijken, worden vlugger zelfstandig. Oudere kinderen leren beter door het zelf uit te leggen aan de jongere kinderen.
Verlengde van de familiale structuur
​
Het sluit meer aan bij de natuurlijke ontwikkeling van het kind zoals die buiten de school gebeurt. Doordat de kinderen een aantal jaren bij dezelfde begeleider en klasgenootjes zitten, bouwen ze onderling een hechte band op. Dit zorgt voor vertrouwen, rust, stabiliteit en veiligheid waarin kinderen zich voluit kunnen ontplooien.
Meer individuele aandacht
​
Er is meer tijd om kinderen te begeleiden, omdat oudere kinderen al op een bepaalde routine en zelfstandigheid draaien. Ze kennen de klas, de leerkracht en de gewoontes.
De jonge kinderen draaien op hun beurt vlotter mee in een reeds bestaande structuur, waardoor er dan weer tijd vrijkomt voor de oudere kinderen.
​​
Klas
UNIEK

Groeiplannen​
Deze groeiplannen worden opgesteld na de leerlingvolgsysteemtesten. Deze worden tweemaal per jaar afgenomen.
​
Nadien wordt, op basis van de resultaten, een groeiplan op niveau van de klas opgemaakt. Hierin zitten standaard opties voor differentiatie opgenomen.
​
Kinderen worden gestimuleerd om zelf te reflecteren over wat ze nodig hebben om te groeien in het te bereiken doel. Dit gebeurt bij de jongere kinderen nog samen met de leerkracht. Tegen het zesde leerjaar komen kinderen tot zelf keuzes maken.
​​
De groeiplannen en de evaluaties worden opgesteld in 4 verschillende niveaus:
-
beginner
-
doorgroeier
-
gevorderde
-
expert
​
​
​​
![picto_beginner_(1)[1].png](https://static.wixstatic.com/media/ce2a75_449fab9ffdde4235b80522cb8391630c~mv2.png/v1/fill/w_165,h_165,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/picto_beginner_(1)%5B1%5D.png)
![picto_doorgroeier_(1)[1].png](https://static.wixstatic.com/media/ce2a75_c48a13dca88047a984f41aeaff069769~mv2.png/v1/fill/w_165,h_165,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/picto_doorgroeier_(1)%5B1%5D.png)
![picto_gevorderde_(1)[1].png](https://static.wixstatic.com/media/ce2a75_ebd81db7f82443ea83e9b08cec5f75ea~mv2.png/v1/fill/w_165,h_165,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/picto_gevorderde_(1)%5B1%5D.png)
![picto_expert_(1)[1].png](https://static.wixstatic.com/media/ce2a75_800f16f401744a1986f13f284eecd241~mv2.png/v1/fill/w_165,h_165,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/picto_expert_(1)%5B1%5D.png)