Onze Visie
​
Bij Het Leerbos geloven we in onderwijs op maat, waarin elk kind vanuit zijn unieke talenten en behoeften tot bloei komt. Ons onderwijs is gebaseerd op principes zoals deze uit het Schoolwide Enrichment Model (SEM) van Renzulli en de 7 eigenschappen van Sean Covey. Samen vormen deze de ruggengraat van onze visie, waarin groei, betrokkenheid en leren centraal staan.
​
Onze kernwaarden en principes
​
1. Leren als expert en van experten
Kinderen worden gestimuleerd om hun eigen interesses te ontdekken en zich hierin te verdiepen. Met begeleiding van experten ontwikkelen ze vaardigheden zoals creatief en oplossingsgericht denken, teamwork, en communicatietechnieken. Deze vaardigheden bereiden hen voor op de uitdagingen van de 21ste eeuw.
​​
2. Leren op eigen niveau binnen een groep
Wij geloven in gezamenlijk leren en werken aan maandelijkse doelenplannen. Deze plannen worden afgestemd op de behoeften en uitdagingen van de groep, met oog voor individuele inbreng. Differentiatie en samenwerking staan centraal, zodat elk kind zich kan ontwikkelen binnen zijn zone van naaste ontwikkeling zonder dat anderen worden afgeremd of overvraagd. Door de lat hoog te leggen voor iedereen, creëren we een stimulerende leeromgeving die ook leerlingen met speciale onderwijsbehoeften helpt hun volledige potentieel te bereiken.
3. Leren van en zorgen voor elkaar
Waarden zoals respect, zorgzaamheid en begrip worden in praktijk gebracht in onze klas uniek en in samenwerking met het rusthuis. Deze samenwerking leert kinderen niet alleen zorg te dragen voor elkaar, maar ook voor kwetsbare groepen in de maatschappij.
4. Leren voor het leven
Wij richten ons op de totale ontwikkeling van het kind: cognitief, sociaal, emotioneel en fysiek. Dit doen we door aandacht te geven aan zelfvertrouwen, zelfkennis en het stimuleren van intrinsieke motivatie. Hier volgen we het idee van een gezonde geest in een gezond lichaam.
Ons onderwijs in praktijk
​
Bij Het Leerbos combineren we structuur met flexibiliteit:
-
Regels en afspraken worden in overleg met kinderen gemaakt.
-
Differentiatie wordt naar boven én naar beneden toegepast.
-
Creatief denken en flexibiliteit zijn essentieel in onze aanpak.
-
Evaluaties gebeuren via doelenrapporten, waarbij de focus ligt op de groei en het proces van het kind.
Missie: Waar Het Leerbos voor staat
​
Bovenal zijn wij een school waar kinderen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Wij kijken voorbij gedrag naar de onderliggende behoeften en stimuleren een positieve leeromgeving waar iedereen zichzelf kan zijn.
Ons doel is om elk kind niet alleen kennis mee te geven, maar ook de vaardigheden en attitudes die nodig zijn om met vertrouwen en veerkracht de toekomst tegemoet te treden.


